١٢مارس ، ٢٠ اسفند روز جهانی مبارزه با سانسور بر روی اینترنت
گزارش گران بدون مرز گزارش گران بدون مرز

دومین جایزه نت شهروند : ارج‌گذاری به وبلاگ‌نویسان تونسی و تلاش‌شان برای آزادی بیان بر روی اینترنت

در آستانه روز جهانی مبارزه با سانسور بر روی اینترنت،گزارش گران بدون مرز با حمایت شرکت گوگل جایزه نت شهروند خود را به سایت نوات ( Nawaat) اهدا می‌شود.


در آستانه روز جهانی مبارزه با سانسور بر روی اینترنت، گزارش گران بدون مرز با حمایت شرکت گوگل جایزه نت شهروند خود را به سایت نوات ( Nawaat) اهدا خواهد کرد. روز ٢٠ اسفند در طی مراسمی در شهر پاریس، دو تن از بنیان‌گذاران این وب‌گاه تونسی جایزه را از دست برنارد کوشنر وزیر سابق خارجه فرانسه و بینان گذار سازمان پزشکان بدون مرز دریافت کردند. این دومین جایزه‌ی نت شهروند است. نخستین جایزه، در سال گذشته به سایت تغییر برای برابری اهدا شده بود.

دومینک ژربو رئیس انجمن گزارش بدون مرز، ژان فرانسو ژولیارد دبیر اول گزارش گران بدون مرز و رئیس اروپا و خاورمیانه شرکت گوگل کارلوس داسارو بینوند در این مراسم سخنانی ایراد کردند. و سپس برنارد کوشنر بنیان‌گذار سازمان پزشکان بدون مرز، جایزه نت شهروند را به ریادح گرفالی ( معروف به استروبالی) یکی بینان‌گذاران سایت نوات اهدا کرد.

دومینک ژربو رئیس انجمن گزارش گران بدون مرز با اشاره به سقوط دولت بن علی، در این باره گفت "رویدادهایی که در خاورمیانه و از سوی شهروند وب‌نگاران تونسی برنده جایزه نت شهروند پوشش داده شدند، از اهمیت و معنای خاصی برخوردارند. امروز بیش از یک میلیارد نفر در جهان از اینترنت استفاده می‌کنند و می‌توانند نظرات خود را منتشر کنند. این نظرات در همه جا مورد استفاده همگان است. آزادی دسترسی به اینترنت به شکل عمومی به معنای انتخاب، آزادی و به ویژه قدرت بیشتر برای افراد است"

ژان فرانسوا ژولیارد یادآور شد که این آزادی‌ شکننده و مورد تهدید است . امروز ١١٩ شهروندوب‌نگار در جهان زندانی هستند، بزرگترین زندان‌های جهان برای شهروند‌وب‌نگاران چین با ٧٧ زندانی، ویتنام با ١٨ و ایران با ١١ وب‌نگار زندانی است.برگزاری مراسم روز جهانی مبارزه با سانسور بر روی اینترنت، امکانی است برای ارچ گذاری به همه‌ی آنانی که برای بیان اندیشه خود زندانی شده‌اند. به همین مناسبت گزراش‌گران بدون مرز فهرست "کشورهای دشمن اینترنت" منتشر می‌کند. این فهرست معرفی کشورهایی است که در آنها وب‌نگاران در برابر سانسور و سرکوب فزاینده‌ای قرار دارند.

وی همچنین تاکید کرد " دولت‌های سرکوب‌گر جهان قوانین و دستور عمل‌های سخت‌گیرانه‌ای نسبت به آزادی بیان چه برای رسانه‌های آنلاین و چه غیر آنلاین، تدوین و تصویب می‌کنند. تعداد و تنوع مشکلات هر روز بیشتر می‌شود و دشمنان آزادی بیان بیشتر از پیش به ابزارهای پیشرفته‌تری مجهز می‌شوند."

کارلوس داسارو بینوند رئیس اروپا و خاورمیانه شرکت گوگل نیز با ابراز خرسندی از حضور برندگان جایزه نت شهروند در این مراسم، گفت "حمایت ما از این جایزه به علت دفاع آن از ارزش‌های شرکت گوگل است، جهانشمول کردن دسترسی به اطلاعات در سراسر جهان است. "

برنارد کوشنر وزیر سابق خارجه فرانسه و بینان‌گذار سازمان پزشکان بدون مرز که مهمان افتخاری مراسم بود اعلام کرد " همیشه دیکتاتوری با سانسور، با ممنوعیت برای رسانه‌ها و با دستگیری روزنامه‌نگاران است که می‌ایند و می‌مانند."

ایران نیز امسال در کنار عربستان سعودی، برمه، چین، کره شمالی،کوبا، ازبکستان، سوریه، ترکمنستان و یتنام، در فهرست کشورهای دشمن اینترنت قرار دارد.

تونس و مصر از فهرست خارج شده‌اند و به فهرست کشورهای "تحت نظر" اضافه شده‌اند. فهرست کشورهای "تحت نظر " کشورهایی هستند، که به مرحله‌ی دشمنی با اینترنت نرسیده اما با تصویب قوانین و دستور عمل‌های محدود کننده‌ عملا نوعی محدودیت را اعمال می‌کنند. گزارش‌گران بدون مرز آنها را از نزدیک تحت نظر قرار داده است. فرانسه از جمله کشورهایی است که به دلیل تصویب دو قانون برای محدود کردن بارگزاری بر روی اینترنت و تهدید به قطع اینترنت برای خاطیان به این فهرست اضافه شده است.


March 11th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها